راهکار افزایش قد بعد از بلوغ چیست؟ ❤️ تجربه افزایش قد پس از سن رشد ❤️

4/5 - (137 امتیاز)

اگه میخوای قدت بلندتر بشه ویدئو زیر رو حتما نگاه کن!

163 هزار تومان

عوامل متعددی بر قد و قامت افراد اثر می‌گذارند، اما بررسی‌ها نشان داده است که، ژنتیک فرد می‌تواند بین 60 الی 80 درصد، عامل اصلی تعیین قد فرد باشد. بعد از این عامل اساسی، تغذیه و فعالیت عامل رشد و افزایش قد هستند. بنابراین، جدای از ژنتیک، چیزی که می‌تواند باعث افزایش قد بعد از سن رشد شود، چیزی جز تغذیه و فعالیت نیست. اگرچه پس از رسیدن به سن بلوغ و با بسته شدن صفحات رشد، افزایش قد تقریبا متوقف می‌شود، اما هنوز هم روش‌هایی وجود دارد که بتوان چند سانتی‌متری به بلندای قامت فرد، اضافه کرد. سرفصل‌های این مقاله در جدول زیر ارائه شده است:

راهکار افزایش قد بعد از بلوغ چیست؟ ❤️ تجربه افزایش قد پس از سن رشد ❤️
    Add a header to begin generating the table of contents
    افزایش قد توضیحات
    افزایش قد پسران به صورت میانگین تا 18 سالگی
    افزایش قد دختران به صورت میانگین تا 16 سالگی
    میانگین قد پسران ایرانی تقریبا 173 سانتی متر
    میانگین قد دختران ایرانی نزدیک به 160 سانتی متر
    سهم ژنتیک در افزایش قد بین 60 تا 80 درصد
    سهم لایف استایل در افزایش قد بین 20 الی 40 درصد
    4/5 - (137 امتیاز)

    آیا ژنتیک عامل اصلی تعیین قد است؟

    قبل از اینکه به بحث و بررسی راهکار افزایش قد پس از سن رشد بپردازیم، ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که اصولا چه چیزی باعث تعیین قد می‌شود؟! اگر بخواهیم سرسری به این سوال پاسخ دهیم، خواهیم گفت، ژنتیک! اما مطالعه‌ی دوقلوهای همسان به ما یاد می‌دهد که ژنتیک، بین 60 الی 80 درصد در تعیین بلندی قامت اثرگذار است. بنابراین، 20 الی 40 درصد دیگر، مستقیما به عوامل محیطی بستگی دارند.

    طبق یک مطالعه‌ی جهانی و گسترده که با شرکت 18.6 میلیون نفر انجام شد، مشخص گردید که میانگین قد انسان در طول قرن گذشته تغییر کرده است. این مطالعات نشان داده که در بسیاری از کشورهای جهان، قد افراد در سال 1996 میلادی، بلندتر از سال 1896 میلادی بوده است. متخصصان معتقدند که بهبود مواد غذایی دریافت شده، تاثیر مستقیمی بر این تغییر میانگین قدی داشته است.

    عوامل افزایش قد بعد از بلوغ میزان تاثیر
    ژنتیک بین 60 تا 80 درصد
    رژیم غذایی صحیح و فعالیت صحیح بدنی بین 20 الی 40 درصد

    افزایش قد بعد از بلوغ

    آیا شما هم به‌عنوان پدر و یا مادر دوست دارید فرزندان قدبلندی داشته باشید؟ عوامل مختلفی روی قد افراد تاثیرگذار هستند. محققان براین باورند که حدود تا 60 تا 80 درصد قد به ژنتیک افراد مربوط است. 20 الی 40 درصد باقی‌مانده به عواملی مانند تغذیه، ورزش، دارو و سایر موارد بستگی دارد. افزایش قد بعد از بلوغ برای پسران تا 25 سالگی و برای دختران تا 20 سالگی میسر است.

    استفاده از دارو اعم از قرص و آمپول فقط برای کسانی موثر است که سن رشدشان به پایان نرسیده باشد. مصرف قرص E400، قرص‌های حاوی ویتامین و گلوتاپیور تا سن مشخصی می‌تواند در افزایش قد موثر باشند. تزریق آمپول افزایش قد و یا هورمون رشد (HGH) در بزرگسالان تنها در صورت ابتلا به ایدز و سندروم روده مجاز است. اگر شما هم به دنبال افزایش قد خود و یا فرزندان خود هستید، با ما همراه باشید.

    قرص افزایش قد بعد از بلوغ

    استفاده از قرص زمانی در افزایش قد موثر است که افراد در سن رشد باشند. این سن برای پسران حداکثر 25 و دختران حداکثر 20 سالگی است. پس‌از این سن، هیچ قرصی در افزایش قد موثر نخواهد بود.

    یکی از قوی‌ترین و موثرترین قرص‌های افزایش قد قرص ویتامین E400 است. این قرص معمولا پس از شام مصرف و باعث تقویت هورمون رشد می‌شود. قرص‌های افزایش قدی که حاوی مواد مغذی مثل ویتامین B1، منیزیم، روی، ویتامین A، کلسیم، ویتامین B2 ، ویتامین C و ویتامین D هستند، می‌توانند باعث رشد قد افراد شوند.

    قرص گلوتاپیور نیز علاوه بر بازسازی ماهیچه‌ها، افزایش حجم توده عضلانی و حفظ حجم عضلات، می‌تواند در افزایش قد افراد نیز موثر باشد. به‌طورکلی نظر پزشکان بر این است که به‌منظور موفقیت در افزایش قد باید از ترکیبی از داروها و قرص‌ها با نظر پزشک استفاده کرد و صرفا یک قرص ممکن است نتیجه موثری نداشته باشد.

    به‌منظور افزایش قد بهتر است ترکیبی از قرص‌ها مصرف شود.

    عوارض قرص‌های افزایش قد

    قرص افزایش قد بعد از بلوغ

    معمولا استفاده از قرص‌های مبتنی بر ویتامین خطری برای سلامت انسان ندارد. در ضمن همه این قرص‌ها باید به‌اندازه و با نظر پزشک مصرف شود تا علاوه بر موفقیت در افزایش قد، ضرری برای سلامت افراد نداشته باشد.

    آمپول افزایش قد بعد از بلوغ

    هیچ دارو و حتی آمپولی نمی‌تواند باعث افزایش قد در هر سنی شود. زمانی که غضروف رشد بسته می‌شود، افزایش قد توقف می‌یابد. آمپول افزایش قد و یا همان هورمون رشد (HGH) به امید افزایش قد به بدن افراد تزریق می‌شود.

    آمپول تنها در افزایش قد افرادی موثر خواهد بود که سن رشدشان کامل نشده باشد. بهترین سن برای تزریق آمپول و یا هورمون رشد حداکثر 10 سالگی است. پس‌ازآن استفاده از آمپول بی‌تاثیر است. لازم به ذکر است آمپول‌هایی که برای افزایش قد استفاده می‌شوند، گران هستند و استفاده از آنها چندین ماه طول می‌کشد و افراد حتما باید تحت نظر پزشک باشند.

    هورمون رشد یا HGH در بدن توسط غده هیپوفیز تولید می‌شود. برخی از صاحب‌نظران براین باورند که استفاده از هورمون رشد مصنوعی در افزایش قد در سنین بالا چندان موثر نیست و ممکن است مضراتی را نیز برای بدن داشته باشد. ولی در موارد خاصی پزشکان استفاده از هورمون رشد مصنوعی را برای افراد بزرگسال که سن رشد را پشت سر گذاشته‌اند، مجاز می‌دانند. از جمله آن موارد عبارتند از:

    • کسانی که دچار سندروم روده هستند.
    • کسانی که به بیماری نادر تومور هیپوفیز مبتلا هستند.
    • کسانی که به ایدز مبتلا هستند.

    آمپول و یا همان هورمون رشد باید توسط پزشک متخصص تجویز شود.

    آمپول افزایش قد بعد از بلوغ

    تجربه افزایش قد بعد از پریود

    رشد قد دختران علاوه بر ژنتیک، تغذیه و ورزش به هورمون‌های جنسی و زنانه نیز بستگی دارد. به‌طورمعمول دختران حدود یک تا دو سال قبل از شروع قاعدگی، جهش در رشد قد را تجربه می‌کنند. در بیشتر دختران، جهش رشد قد بین 10 تا 14 سال و بلوغ بین 8 تا 13 سال رخ می‌دهد. دختران معمولا طی یک تا دو سال بعد از اولین قاعدگی حداکثر 6 سانتی‌متر افزایش قد را تجربه خواهند کرد.

    در دختران جهش رشد قد حداقل 2 سال زودتر از پسرها صورت می‌گیرد. اما طول زمان رشد قد در پسرها بیشتر از دختران است. به همین دلیل معمولا مردها از زنان قدبلندتر هستند. افزایش قد بعد از بلوغ تا زمان پایان سن رشد امکان‌پذیر است.

    یک توصیه بسیار موثر به دختران نوجوان به‌منظور داشتن قدی بلندتر این است که در دوران نوجوانی به مطالب جنسی توجه زیادی نداشته باشند. هیجانات جنسی موجب ترشح بیشتر هورمون‌های جنسی شده و باعث می‌شود بلوغ و قاعدگی زودتر اتفاق بیفتد. شروع قاعدگی باعث کاهش رشد استخوان و درنتیجه توقف افزایش قد می‌شود.

    اغلب دختران در سن 14 تا 15 سالگی یعنی چند سال پس از شروع اولین قاعدگی رشدشان متوقف می‌شود. البته ممکن است افزایش قد در دختران تا 20 سالگی ادامه داشته باشد.

    هورمون افزایش قد بعد از بلوغ

    هورمون افزایش قد بعد از بلوغ

    هورمون رشد توسط غده هیپوفیز ترشح می‌شود. در تمام افراد اعم از زن و مرد پس از پایان سن رشد، هورمون رشد دیگر ترشح نمی‌شود، لذا آنها دیگر افزایش قد را تجربه نخواهند کرد.

    دو عامل موثر در ترشح بیشتر و بهتر هورمون رشد توسط غده هیپوفیز، تغذیه مناسب و ورزش است. درصورتی‌که پسر یا دختر در طول سن رشد خود از تغذیه مناسب شامل انواع ویتامین‌ها، پروتئین، کلسیم، منیزیم، روی و سایر مواد مغذی استفاده کند، هورمون رشد در بدن او خیلی خوب ترشح می‌شود. افزایش قد بعد از بلوغ تا زمان به پایان رسیدن سن رشد میسر است.

    عامل موثر دیگر در ترشح خوب هورمون رشد ورزش است. اما عاملی که باعث اختلال در ترشح این هورمون می‌شود، استرس و اضطراب است. یعنی حتی اگر پسر و یا دختر در طول سن رشد خود تغذیه مناسب داشته باشد و ورزش هم بکند، اما دچار استرس و اضطراب مفرط باشد، ترشح هورمون رشد در بدن او با اختلال مواجه شده و افزایش قد به‌طور کامل در وی پدید نخواهد آمد.

    در کل تغذیه مناسب، ورزش، خواب کافی، رژیم غذایی متعادل (خوردن منظم صبحانه، ناهار و شام) و استراحت کافی نقش مهمی در ترشح هورمون رشد در بدن افراد دارد.

    هورمون رشد توسط غده هیپوفیز ترشح می‌شود.

    ورزش‌هایی برای افزایش قد بعد از بلوغ

    یکی از راه‌های موثر در افزایش قد بعد از بلوغ انجام ورزش و حرکات اصلاحی است. از جمله ورزش‌ها و حرکات مناسب برای افزایش قد موارد زیر است:

    • آهسته دویدن
    • حرکات پرشی: به هر میزان که تعداد دفعات پرش بیشتر باشد، احتمال بلندتر شدن پاها و درنتیجه افزایش قد بیشتر خواهد بود.
    • خم شدن به‌طور عمودی: شخص باید بایستد و پاهای خود را کمی از هم فاصله بدهد. سپس او تلاش کند بدون خم شدن زانو زمین را لمس کند. این حرکت باعث می‌شود عضلات ساق پا به‌طور عمودی منبسط شوند و درنتیجه قد افزایش یابد.
    • معلق ماندن: معلق نگه‌داشتن بدن از طریق میله بارفیکس یکی از حرکت‌های موثر در افزایش قد است.
    • کشش بدن به طرفین: یکی از بهترین حرکت‌ها برای افزایش قد کشش بدن به طرفین است. برای این کار شخص باید صاف بایستد و پاهای خود را به‌صورت جفت شده در کنار هم قرار دهد. سپس دستان خود را به هم چسبانده و به بالای سر خود بکشد. درنهایت بالاتنه را به سمت چپ و راست خم کند. بهتر است کشش به هر سمت حداقل 20 ثانیه طول بکشد.
    • کشش ایستاده: شخص باید صاف بایستد و پاهای خود را به هم بچسباند. سپس تلاش کند بدون خم شدن زانو زمین را لمس کند

    دکتر افزایش قد بعد از بلوغ

    همان‌طور که گفته شد ترشح هورمون رشد توسط غده هیپوفیز باعث افزایش قد افراد می‌شود. عواملی مانند تغذیه مناسب، خواب کافی، انجام ورزش‌ و حرکات اصلاحی، داشتن رژیم غذایی متعادل (مصرف منظم صبحانه، ناهار و شام) و استراحت کافی در ترشح بهتر و بیشتر هورمون رشد (HGH) تاثیرگذار هستند. تغذیه باید حاوی انواع ویتامین‌ها، کلسیم، پروتئین، منیزیم، روی و سایر مواد مغذی باشد.

    پزشکان بر این باورند که حدود 60 تا 80 درصد قد افراد به ژنتیک آنها بستگی دارد. 20 تا 40 درصد دیگر به عواملی مانند تغذیه و ورزش مربوط است. از پزشکان مخصوص افزایش قد می‌توان به متخصص غدد، متابولیسم و رشد، متخصص تغذیه و همچنین متخصص ارتوپدی اشاره کرد.

    البته در هر سنی نمی‌توان به متخصص مراجعه کرد و انتظار داشت با استفاده از دانش او بتوان قد خود و یا فرزندان خود را افزایش داد. افزایش قد بعد از بلوغ حداکثر تا زمان پایان سن رشد امکان‌پذیر است. پایان سن رشد برای پسران حدود 25 سالگی و برای دختران حدود 20 سالگی است.

    متخصصان غدد و تغذیه بهترین پزشکان برای افزایش قد

    دکتر افزایش قد بعد از بلوغ

    راه‌های افزایش قد تا 20 سانت

    یکی از سوال‌های مهم افراد این است که آیا افزایش قد در بزرگسالی امکان‌پذیر است؟ تبلیغات بسیاری در مورد افزایش قد در سنین مختلف وجود دارد؛ اما آنچه که اهمیت دارد این است که این تبلیغات تا چه اندازه واقعیت دارند و افزایش قد در بزرگسالی تا چه میزانی ممکن است؟ خوشبختانه، راه‌هایی وجود دارند که به افزایش قد شما تا حدودی کمک کنند. در ادامه، با راه‌های افزایش قد تا 20 سانت در سنین مختلف آشنا می‌شوید.

    افزایش قد تا 20 سانت در دوران بلوغ و حتی مدت کوتاهی پس از این دوره امکان‌پذیر است؛ اما برای گرفتن بهترین نتیجه باید اقدامات اصولی به صورت مداوم انجام شوند تا تاثیر خود را نشان دهند. توجه داشته باشید که میزان رشد قد در هر فرد متفاوت است و عوامل زیادی در این امر مانند ژنتیک دخیل هستند. اما در صورتی که این اقدامات را به صورت مداوم انجام دهید، در هر فرد تاثیر خود را نشان می‌دهد. بنابراین در مورد این موضوع انگیزه لازم را داشته باشید و صبوری پیشه کنید تا بتوانید نتیجه مطلوب را ببینید.

    راه‌های افزایش قد در سن 20 سالگی

    بیشترین رشد قدی در پسران بین 16 تا 18 سالگی و در دختران بین 10 تا 14 سالگی صورت می‌گیرد؛ اما در برخی موارد امکان رشد قد تا 24 سالگی نیز وجود دارد. یکی از روش‌های افزایش قد پس از 20 سالگی، تغذیه و فعالیت بدنی صحیح است. درمان گودی کمر نیز ممکن است روی افزایش قد تاثیر داشته باشد. همچنین، امکان افزایش قد با حرکات ورزشی کششی و اصلاحی تا حدودی وجود دارد.

    در برخی افرادی که هنوز صفحه رشد آن‌ها تا سن 20 سالگی بسته نشده باشد، امکان افزایش قد بیشتری وجود دارد. مهم است که این افراد رژیم مناسب در کنار حرکات صحیح انجام دهند تا رشد قدی آن‌ها به میزان بیشتری صورت پذیرد. مواد غذایی که می‌توانند در رشد قد موثر باشند عبارتند از شیر، ماهی، اسفناج، حبوبات، پروتئین و منیزیم.

     ویتامین D یکی از ویتامین‌هایی است که روی افزایش قد تاثیر زیادی دارد؛ بنابراین برای دریافت مقدار مناسب از ویتامین دی می‌توانید روزانه به مدت بیست دقیقه دست‌های خود را در معرض آفتاب قرار دهید. مکمل‌های ویتامین D نیز به صورت قرص و کپسول در داروخانه‌ها وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

    راه‌های افزایش قد در سن 20 سالگی

    رشد قد در سنین مختلف

    درصورتی‌که می‌خواهید افزایش قد پیدا کنید‌، باید این نکته را در نظر داشته باشید که روش‌های متعددی برای این هدف وجود دارد، با این‌حال برخی از این روش‌ها نامناسب بوده و عوارض جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهند داشت. به‌طور مثال می‌توان استفاده از قرص‌ها و یا داروهای افزایش قد را عنوان کرد که بسیار مضر هستند و به‌هیچ‌وجه نباید مورداستفاده قرار بگیرند.

    سه ضلع اصلی رشد قد را می‌توانیم تغذیه، خواب و ورزش عنوان کنیم. انسان‌ها به‌طورکلی از سن ۱۴ الی ۲۰ سالگی همچنان پتانسیل رشد قد را دارند و به‌طور طبیعی افزایش قد آن‌ها امکان‌پذیر است. به این معنا که صفحات رشد ما در این سنین تا ۹۹ درصد مواقع باز هستند و تنها کافی است تا ما در این زمان از زندگی خود، برخی از راهکارها را به کار بگیریم و به‌این‌ترتیب به قد دلخواه خود دست‌یابیم.

    اصلی‌ترین تکنیک‌ها و راه های افزایش قد در 14 سالگی ورزش و تغذیه هستند؛ درصورتی‌که این تکنیک‌ها در ۲۰ سالگی بیشتر محدود به تغذیه مناسب و اصولی می‌شوند. درواقع هر چه که شما در سن ۲۰ سالگی خود از مواد مغذی، غذاهای فوری و سرشار از ویتامین‌ها و پروتئین‌ها استفاده کنید، همچنان خواهید توانست تا قد خود را نیز افزایش دهید.

    تغذیه اصولی می‌تواند سبب افزایش سطح هورمون رشد شده و درنتیجه قد را بلند کند. در این‌ بین برخی از تکنیک‌ها تأثیر بسیار بیشتری را در افزایش قد در 20 سالگی دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

    تمرینات کششی

    بسیاری از افراد با توجه به شنیده‌ها و تحقیقات به‌خوبی این نکته را می‌دانند که ورزش می‌تواند منجر به افزایش قد شود، اما چه نوع ورزشی؟ جالب است بدانید که برخی از ورزش‌ها همچون ورزش‌های رزمی مثل بوکس، کنگ‎فو و … حتی برعکس عمل کرده و رشد قد کودکانتان را قطع می‌کنند. درنتیجه باید پیش از انجام هرگونه ورزش و ثبت‌نام کودکانتان در کلاس‌های ورزشی، این نکته را در نظر داشته باشید.

    بهترین نوع ورزش برای افزایش قد، تمرینات کششی همچون پرش، نرمش و دوچرخه‌سواری عنوان می‌شود؛ چراکه می‌تواند سبب کشش زیاد استخوان‌ها و عضلات شده و به رشد و افزایش قد پس از ۲۰ سالگی کمک کند. این موضوع به اهمیت تمرینات یوگا نیز اشاره دارد که سبب کشش عضلات مچ پا شده و یکی از بهترین و ساده‌ترین راه های افزایش قد در 20 سالگی عنوان می‌شود.

    دریافت کلسیم

    رشد قد متأثر از رشد استخوان‌ها است. از طرفی کلسیم مهم‌ترین ماده غذایی برای فعالیت بیشتر استخوان‌ها و سلامت آن‌ها به شمار می‌رود. درصورتی‌که افراد در دوران نوجوانی خود از کلسیم استفاده کنند، شانس بیشتری برای افزایش قد پس از ۲۰ سالگی خواهند داشت؛ چراکه کلسیم به ساخته‌شدن استخوان‌ها کمک کرده و آن‌ها را فعال نگه می‌دارد. این ماده غذایی را می‌توانید در شیر، تخم‌مرغ، گیاهان سبز، ماست و پنیر به‌وفور بیابید.

    ترک عادات نادرست

    در صورتی‌که تصمیم دارید قدتان پس از ۲۰ سالگی نیز افزایش یابد، لازم است عادات نادرست خود را ترک کنید. این روزها بسیاری از کودکان و نوجوانان را می‌بینیم که به استعمال سیگار و مشروبات الکلی روی آورده‌اند و همین عامل رشد فیزیکی آن‌ها را متوقف کرده است. جالب است بدانید که این عادات نادرست می‌توانند حتی سبب توقف رشد ذهنی نیز در افراد شده و متابولیسم بدن را کاهش دهند. در کنار این موارد می‌توان مصرف زیاد چای و قهوه را نیز به‌عنوان عامل بازدارنده افزایش قد عنوان کرد.

    بلوغ تا سن 20 سالگی قطعا پایان یافته است. ژنتیک افراد ممکن است باعث شود جهش رشد قدی آنها در این سن باشد. عوامل زیر ممکن است در سن 20 سالگی باعث افزایش قد افراد شود:

    رژیم غذایی مفید

    نوشیدن روزی 8 لیوان آب، مصرف میوه‌ها و سبزیجات، گوشت، ماهی، لبنیات مخصوصا شیر، مواد معدنی، انواع ویتامین‌ها، سفیده تخم‌مرغ، آمینواسیدها و سایر مواد مغذی از راه های افزایش قد در 15 سالگی و پس‌ازآن هستند.

    قرار گرفتن در معرض نور آفتاب نیز یکی دیگر از روش‌های افزایش قد در این سن است. کسانی که نمی‌توانند در معرض نور آفتاب قرار بگیرند، حتما با نظر پزشک باید قرص ویتامین D مصرف کنند.

    خواب کافی و منظم

    مسئولیت افزایش قد و رشد اندام‌های مختلف در بدن بر عهده هورمون‌های رشدی است که در مغز ترشح می‌شوند. معمولا این هورمون‌ها در دو ساعت اولیه خواب شروع به ترشح می‌کنند. لذا خواب منظم ترشح این هورمون‌ها را با اختلال مواجه می‌کند.

    خواب کافی باعث ترشح بیشتر و بهتر هورمون رشد می‌شود.

    ورزش

    ورزش و انجام حرکات اصلاحی نیز از راه های افزایش قد در 15 سالگی و پس‌ازآن است. ورزش به افزایش ترشح هورمون و همچنین منظم‌تر شدن آن کمک می‌کند. انجام ورزش‌های مداوم و طولانی‌مدت تاثیر بیشتری در افزایش قد دارند.

    راه‌های افزایش قد در سن 18 سالگی

    ورزش و رژیم غذایی می‌تواند در افزایش قد حتی پس از 18 سالگی نیز تاثیرگذار باشد؛ زیرا صفحات رشد امکان فعال شدن دوباره در این سن را دارند. جراحی استخوان برای افزایش قد از نظر پزشکان اصلا توصیه نمی‌شود. افراد 18 ساله می‌توانند با حرکات کششی و اصلاحی، رعایت رژیم حاوی سویا، تخم مرغ، ماهی، اسفناج، حبوبات و شیر و همچنین دریافت ویتامین D به صورت طبیعی از نور خورشید یا مصرف مکمل ویتامین دی تا حدودی به افزایش قد دست یابند.

    خواب کافی نیز از عوامل مهمی‌ است که روی رشد قد تاثیر دارد؛ اگر خواب کافی نداشته باشید، ریکاوری به خوبی انجام نشده و همچنین هورمون رشد به میزان کافی ترشح نمی‌شود. اگر همه چیز روی اصول پیش رود، می‌توانید افزایش قد تا 20 سانت را تا زمان فعال بودن هورمون رشد و صفحات رشد تجربه کنید.

    ورزش‌هایی مانند شنا، والیبال و بسکتبال بیشترین تاثیر را روی رشد قد دارند؛ بنابراین توصیه می‌شود که این ورزش‌ها را در برنامه خود قرار دهید تا به قد دلخواه دست یابید. همچنین، اگر مشکلاتی مانند گودی کمر دارید، نسبت به درمان آن اقدام کنید تا به رشد قدی کافی دست پیدا کنید.

    هرچه که شما در سن رشد از مواد غذایی باکیفیت‌تر و مغذی استفاده کنید، به همان اندازه قد شما افزایش خواهد یافت. به‌طوری‌که پزشکان یکی از مهم‌ترین راه های افزایش قد در ۱۸ سالگی را برخورداری از رژیم متنوع و متعادل عنوان می‌کنند. هرچقدر که شما در این سن رژیم غذایی غنی از منیزیم، فسفر، کلسیم و ید داشته باشید، رشد قدی بهتری خواهید داشت.

    یکی از راه های افزایش قد در 18 سالگی، جذب کافی اسیدهای آمینه، پروتئین، کلسیم و کربوهیدرات‌ها است که با گنجاندن مواد غذایی همچون موارد زیر در برنامه غذایی هفتگی، می‌توانید به آن دست‌یابید.

    زرده تخم‌مرغ، هویج، مغزها مثل مغز بادام و بادام‌زمینی، گوشت مرغ و جوجه، ماهی، گوشت گوساله، جگر، میوه‌جات به‌خصوص سیب و موز، سبزی‌ها سبز و تازه، سیب‌زمینی، شیر و سایر محصولات لبنی و…

     این مواد غذایی تا حدود زیادی می‌توانند مشکل کوتاهی قد را در سن ۱۸ سالگی برطرف کنند. در کنار تمامی این موارد، مهم‌ترین نکته مصرف روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب است؛ چراکه آب به‌طور کامل سموم بدن را دفع می‌کند و از این ‌جهت تأثیر به‌سزایی در رشد و عضله‌سازی خواهد داشت.

    یکی دیگر از راه های افزایش قد در ۱۸ سالگی استراحت است؛ بله استراحت! بسیاری از جوانان در این سن به اندازه کافی نمی‌خوابند. استراحت و خواب نیز ‌مانند مواد غذایی به بازسازی سیستم بدن کمک کرده و مغز و بدن را برای عملکرد و رشد بهتر آماده می‌سازد. پس اگر می‌خواهید قدتان افزایش یابد می‌توانید هیچ کاری نکنید، به بدن خود استراحت داده و ۸ ساعت خواب مفید داشته باشید. در زمان خواب و استراحت، بدن شروع به جذب مواد غذایی می‌کند؛ حالا تصور کنید که شما تغذیه مناسبی دارید و مواد غذایی مفید و لازم را به بدنتان می‌رسانید، اما زمان لازم برای جذب آن‌ها را مهیا نمی‌کنید، درنتیجه این مواد مفید به‌هیچ‌وجه جذب نخواهند شد و ثمره‌ای نخواهند داشت.

    قد بلند خواسته بسیاری از افراد است. پسرها در حدود سن 15 سالگی و دخترها در سن 9 سالگی به بلوغ می‌رسند. 18 سالگی سنی است که بلوغ به پایان رسیده ولی چند سالی تا پایان سن رشد باقی مانده است. عامل اصلی در قد افراد ژنتیک آنهاست. برخی افراد در سن کمتر از 15 سال غضروف رشدیشان بسته می‌شود. اما برخی دیگر ممکن است تا سن 18 سال قد کوتاهی داشته باشند و پس‌ازآن دچار جهش قدی شوند.

    به‌غیراز ژنتیک عوامل دیگری مانند تغذیه و ورزش نیز می‌توانند در افزایش قد موثر باشند. در معرض نور مستقیم آفتاب بودن از راه های افزایش قد در 15 سالگی و پس‌ازآن است. لذا به همه نوجوانان 18 ساله توصیه می‌شود که بدن خود را از ویتامین D غنی کنند. فقر کلسیم و ویتامین D از عواملی است که در رشد قد و ترشح هورمون رشد اختلال ایجاد می‌کند.

    مصرف سیگار و داشتن استرس علاوه بر وارد کردن آسیب و صدمه به بیشتر اعضا و اندام‌های بدن، در ترشح هورمون رشد نیز اختلال ایجاد کرده و باعث می‌شود فرد به قد دلخواه خود دست پیدا نکند.

    قرار گرفتن افراد در معرض نور مستقیم خورشید برای افزایش قد ضروری است

    راه‌های افزایش قد در سن 17 سالگی

    در سن 17 سالگی، شانس بیشتری نسبت به سن 18 سالگی برای رشد قد وجود دارد؛ زیرا به احتمال بیشتر، صفحات رشد بسته نشده‌اند و هورمون رشد نیز در این سن به میزان کافی تولید می‌شود. از طرف دیگر، بیشترین حد رشد قدی پسران بین 16 تا 17 سالگی است. بنابراین اگر مواردی مانند ورزش منظم و رژیم مناسب به خوبی رعایت شود، امکان افزایش قد تا 20 سانت نیز وجود دارد.

    در سن 17 سالگی اگر قدی بسیار کوتاه‌تر نسبت به والدین خود دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا مشکلات هورمونی می‌تواند از علل عدم رشد قدی شما باشد. در صورت وجود مشکلات هورمونی، پزشک برای شما دارو تجویز می‌کند تا هورمون رشد به خوبی تولید شود و افزایش قد را تجربه کنید. همچنین، انجام ورزش‌هایی مانند والیبال، بستکتبال و شنا را فراموش نکنید. 

    خواب کافی و منظم نیز از مواردی است که در این سن باید رعایت کنید. پس از پایان 17 سالگی احتمال رشد قدی شما کمتر خواهد شد؛ زیرا پس از پایان دوره بلوغ، هورمون و صفحات رشد کم کم غیرفعال می‌شوند. بنابراین، نکات مهمی‌که باید در این سن رعایت شود را جدی بگیرید.

    17 سالگی یکی از بهترین زمان‌ها برای رشد و قد کشیدن است؛ زیرا استخوان‌ها و عضلات در حال شکل‌گیری هستند و فعالیت بالایی دارند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که والدین در این زمان باید رعایت کنند، تهیه وعده‌های غذایی با تعداد بالا است. به‌طور مثال فرزندانتان در این زمان باید حداقل ۶ وعده‌غذا بخورند؛ به‌طوری‌که سه وعده‌ی آن را صبحانه و ناهار و شام تشکیل داده و سه وعده دیگر نیز به‌طور میان وعده مصرف شوند.

    هر چه که در این سن، وعده‌های غذایی بیشتر با حجم کمتری مصرف شود، تأثیر بیشتری در رشد قد خواهد داشت. همچنین توجه داشته باشید که یکی از مهم‌ترین راه های افزایش قد در 17 سالگی، استفاده از انواع مختلف پروتئین‌های گیاهی و حیوانی است. به‌هیچ‌وجه خود را محدود به استفاده از رژیم غذایی خاصی نکنید و از مواد غذایی متنوع، نهایت استفاده را ببرید. همچنین مصرف انواع شیرینی‌ها، سرخ‌کردنی و مواد غذایی قندی را تا حد ممکن کاهش دهید.

    همان‌طور که گفته شد 20 تا 40 درصد رشد قد افراد به عوامل محیطی بستگی دارد. تغذیه مناسب یکی از راه های افزایش قد در 15 سالگی و بعدازآن است. علاوه بر ویتامین‌ها، پروتئین، کلسیم، منیزیم، روی و سایر مغذی می‌توان به مواد غذایی زیر برای افزایش قد اشاره کرد:

    اسفناج

    سبزی اسفناج به دلیل برخورداری از آهن، کلسیم، فیبر و انواع ویتامین‌ها نقش مهمی در رشد قد دارد.

    سویا

    سویا از جمله مواد غذایی است که حاوی پروتئین فراوان است و نقش مهمی در ترشح هورمون رشد دارد. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند نوجوانان در این سن روزانه حداقل 50 گرم سویا مصرف کنند. با نظر پزشک، نوجوانان در این سن می‌توانند با مصرف برخی قرص‌ها مانند قرص E400، گلوتاپیور و قرص‌های حاوی ویتامین امید به افزایش قد را داشته باشند.

    پزشکان بر این باورند که به‌منظور موفقیت در افزایش قد، نوجوانان باید ترکیبی از قرص‌ها را مصرف کنند و تنها یک قرص ممکن است کارایی لازم برای افزایش قد را نداشته باشد.

    لازم به ذکر است تمام عوامل محیطی از جمله مصرف قرص، قبل از پایان سن رشد موثر هستند و پس ‌از آن سن دیگر کارایی نخواهد داشت.

    اصلاح حالت نشستن و خوابیدن

    یکی از اصلی‌ترین راه های افزایش زن در 17 سالگی، تصحیح حالت نشستن و خوابیدن است. بسیاری از جوانان و نوجوانان در این سن به علت استفاده از کامپیوتر و گوشی‌ها قوز می‌کنند؛ به‌طوری‌که به مهره‌های ستون فقرات آن‌ها فشار آمده و حالت می‌گیرند. شاید در این سن تغییر حالت ستون فقرات چندان به چشم نیاید، اما تصحیح حالت نشستن و خوابیدن می‌تواند سرعت رشد قد را تا حد زیادی افزایش دهد.

    توجه کنید که هرچقدر به مهره‌ها فشار بیشتری وارد شود، رگ‌های خونی نیز جمع خواهند شد و درنتیجه جریان منظم خون در بدن کاهش خواهد یافت که همین عامل سبب کوتاهی قد می‌شود. این راهکار از آن راهکارهایی است که نیاز به هزینه زیادی نداشته و تنها به خود شما بستگی دارد.

    در ادامه اگر به دنبال ساده‌ترین راه های افزایش قد در 17 سالگی هستید، کافی است تنبلی را کنار بگذارید! چاقی، تنبلی و عدم تحرک کافی باعث می‌شود عضلات شل شده و افزایش قد متوقف شود. ازاین‌جهت لازم است مطمئن شوید که هیچ‌گونه چربی اضافی در بدنتان نداشته باشید و به‌این‌ترتیب از افزایش قد خود لذت ببرید.

    راه‌های افزایش قد در سن 16 سالگی با ورزش

    سن 16 سالگی، سنی است که هنوز هورمون و صفحات رشد فعال هستند؛ بنابراین اقدامات ذیل می‌توانند کمک کنند که به افزایش قد تا 20 سانت دست پیدا کنید.

    ورزش‌هایی مانند حرکات کششی و اصلاحی یا یوگا، بسکتبال و والیبال به طور حرفه‌ای می‌توانند به رشد قد کمک زیادی کنند. ورزش‌هایی مانند بارفیکس، تمرین ساق پا به گونه‌ای که به پشت دراز بکشید و پاهایتان را بالا بیاورید، می‌تواند در رشد قد تاثیر زیادی داشته باشد. این تمرین را 7-8 بار در روز انجام دهید تا بتوانید نتیجه آن را مشاهده کنید.

    تمرین ضربه پا نیز می‌تواند به رشد قد کمک زیادی کند. برای انجام این حرکت، به پشت دراز بکشید، پاها را صاف نگهدارید و مانند دوچرخه سواری به طور تناوبی هر پا را به سینه نزدیک کنید و دوباره صاف کنید. این حرکت را روزی چند بار انجام دهید تا نتیجه آن را پس از مدتی ببینید.

    16 سالگی یکی از اصلی‌ترین زمان‌های افزایش قد به شمار می‌رود؛ چراکه کودکان در این سن رشد بالاتری داشته و فعالیت استخوان‌ها و عضلات آن‌ها به‌سرعت انجام می‌گیرد. ازاین‌جهت درصورتی‌که در این سن کودکان ورزش  کنند، رشد قد آن‌ها بیشتر خواهد شد. ورزش سبب افزایش هورمون رشد (HGH) در بدن شده و باعث می‌شود به‌صورت طبیعی افزایش قد را مشاهده کنیم. از بهترین ورزش‌ها و حرکات کششی که بهتر است در این سن به‌صورت روزانه و یا حداقل چهار بار در هفته انجام گیرد تا رشد قد افزایش یابد را در ادامه بررسی می‌کنیم. بهترین حرکات و راه های افزایش قد در 16 سالگی با ورزش را در ادامه مشاهده می‌کنید:

    حرکت ورزشی کبری (Cobra Stretch)

    ابتدا روی زمین و روی شکم خود دراز بکشید. دست‌ها را در اطراف خود به صورتی که کف دست‌ها روی زمین قرار گیرند، قرار دهید.

    حالا دست‌ها را به‌اندازه عرض شانه‌ها بازکرده و بالاتنه خود را به حالت کمانی از زمین فاصله دهید.

    20 ثانیه در این حالت بمانید.

    سپس بدن خود را ریلکس کرده به حالت اولیه برگردانید.

    این حرکت را حداقل 5 تا 10 بار انجام دهید.

    حرکت ورزشی پل (Pelvic Lift)

    روی مت ورزشی دراز کشیده و دست‌ها را در طرفین خود صاف قرار دهید.

    کف دست‌ها و پاها را روی زمین قرار دهید.

    سپس دست‌ها را به اطراف باسن نزدیک کرده و با فشار به پاشنه پاها باسن خود را بالا ببرید.

    20 ثانیه بدن خود را در این وضعیت نگه‌دارید.

    در این حالت فشار وارده باید روی شانه ها و باسن اعمال شود.

    درنهایت پس از 20 ثانیه بدن خود را ریلکس کرده و به آرامی پایین آورید.

    حرکت کشش در حالت ایستاده (Standing Stretch)

    یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای افزایش قد، این حرکت ورزشی است.

    ابتدا در حالت اولیه صاف بایستید.

    پاهای خود را خم‌کنید تا حدی که کف دست‌هایتان زیر کف پاهایتان قرار بگیرد.

    اگر دست‌ها به شست پا نیز نزدیک شوند، کافیست.

    در این حالت بین 10 تا 30 ثانیه بمانید و آن را بین 5 تا 8 بار در روز انجام دهید.

    حرکت سگ سر پایین (Downward Facing Dog Pose)

    برای انجام این حرکت ابتدا ایستاده و سپس خود را به‌آرامی خم‌کنید تا زمانی که کف دست‌ها با زمین تماس پیدا کنند.

    حالا زانوها تا حد امکان صاف و کشیده قرار دهید. پاشنه پاها را از زمین فاصله داده و به جلو برانید.

    بازوها و آرنج خود را صاف و کشیده به جلو بکشید، به‌طوری‌که پاها، باسن و سر با یکدیگر حالت 8 بسازند.

    به مدت 20 ثانیه در این حالت بمانید.

    حرکت ورزشی بارفیکس (Hanging From A Bar)

    بهترین روش برای افزایش قد، انجام حرکت بارفیکس است. برای این کار به میله آویزان شده و دست‌هایتان را بدون چرخاندن، در حالت صاف قرار دهید.

    سپس از میله بارفیکس آویزان شوید. برای افزایش سنگینی پایین‌تنه، می‌توانید پاهایتان را به‌صورت ضربدری نیز قرار دهید.

    حالا کاملاً بدنتان را کشش دهید و تنها به جاذبه زمین اکتفا نکنید.

    سه بار به مدت 30 ثانیه از میله آویزان شده و سعی کنید در طی زمان انجام این حرکت را طولانی‌تر شود.

    ورزش و حرکات اصلاحی مناسب از راه های افزایش قد در 15 سالگی و بعدازآن تا زمان پایان سن رشد است. از جمله ورزش‌ها و حرکات اصلاحی برای افزایش قد موارد زیر است:

     

    بارفیکس

    معلق ماندن روی بارفیکس از جمله موثرترین روش‌ها برای افزایش قد است.

    حرکت پل

    این حرکت با کشیدن پاها و ستون فقرات می‌تواند افزایش قد را در افراد رقم بزند. مراحل حرکت پل به شرح زیر است:

    • ابتدا شخص باید روی زمین دراز بکشد.
    • شخص باید شانه‌های خود را روی زمین قرار داده و زانوهایش را خم کند.
    • سپس باسن خود را به‌آرامی از زمین بلند کرده و بالا ببرد.
    • بالا بودن باسن باید حدود 20 تا 30 ثانیه ادامه داشته باشد و سپس به حالت اولیه برگردد.
    • انجام این حرکت به تعداد 10 بار در روز می‌تواند در افزایش قد موثر باشد.

    حرکت پل به‌عنوان یکی از بهترین روش‌های افزایش قد

    حرکت مار کبری

    این حرکت که یکی از حرکات یوگا نیز است، می‌تواند در افزایش انعطاف‌پذیری و قد موثر باشد. مراحل حرکت مار کبری به شرح زیر است:

    • شخص باید روی زمین دراز کشیده و دست‌های خود را روی زمین و در مقابل خود قرار دهد.
    • بالاتنه خود را به‌آرامی روی دست‌ها بلند کرده و سر را صاف نگه دارد.
    • این حالت باید حدود 5 تا 30 ثانیه ادامه داشته باشد.
    • انجام این حرکت به تعداد 3 تا 4 بار در روز می‌تواند در افزایش قد موثر باشد.

    راه های افزایش قد در 14 سالگی

    طول قد چه بخواهیم و چه نخواهیم تأثیر بسیار زیادی در شکل‌گیری شخصیت و اعتمادبه‌نفس افراد ایفا می‌کند. ازاین‌جهت بسیاری از والدین تمام تلاش خود را می‌کنند تا در سنین کودکی و نوجوانی و مخصوصاً 14 تا 17 سالگی که هنوز رشد فرزندانشان ادامه دارد، شرایطی را مهیا کنند که قد آن‌ها افزایش یابد. اما راه های افزایش قد در 14 سالگی، متفاوت است و با یک اشتباه ساده این عمل انجام نخواهد گرفت.

    جالب است بدانید که حتی در سن 20 سالگی هم می‌توان با تکنیک‌هایی قد خود را افزایش داد. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم چگونه می‌توان قد خود را در سنین 16، 17، 18 و 20 سالگی افزایش داد؛ آن‌ هم با کمترین هزینه و در کمترین زمان!

    راه های افزایش قد در 15 سالگی

    قد بلند یکی از خصوصیات ظاهری است که بر اعتمادبه‌نفس و مطلوبیت اجتماعی فرد تاثیر می‌گذارد. بسیاری از افراد یا والدین علاقه دارند که قد خود یا فرزندانشان بلند باشد. به همین خاطر به دنبال راهکارهایی برای افزایش قد می‌گردند.

    دانستن این نکته لازم است که بخش اعظم رشد قد در ژنتیک افراد نهفته است. اما حدود 20 تا 40 درصد آن به عواملی مانند تغذیه مناسب، ورزش، دارو و سایر موارد بستگی دارد. زمانی که سن رشد در دختر و یا پسر به پایان می‌رسد، غضروف رشد نیز بسته می‌شود و افزایش قدی صورت نمی‌گیرد.

    ما قصد داریم شما را با راه های افزایش قد در 15 سالگی و پس‌ازآن آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

    سخن پایانی

    یکی از خواسته‌ها و آرزوهای هر فرد و یا هر پدر و مادری این است که خود و با فرزندش قدبلند باشد. بلندقامتی نقش مهمی در اعتمادبه‌نفس افراد دارد. قسمت اعظم رشد قد در اختیار افراد و پزشک نیست و فقط به مسائل ژنتیکی افراد بستگی دارد. اما در حدود 20 تا 40 درصد آن به عواملی مانند تغذیه مناسب، ورزش و دارو بستگی دارد. افراد با مراجعه به پزشک متخصص می‌توانند داروی مناسب برای افزایش قد را دریافت کنند.

    ورزش‌ها و حرکات اصلاحی که باعث افزایش قد می‌شوند شامل شنا کردن، آهسته دویدن، حرکات پرشی، معلق ماندن، خم شدن به‌طور عمودی و کشش ایستاده است. پزشک مخصوص افزایش قد، متخصص غدد، متابولیسم و رشد و همچنین متخصص تغذیه است.

    لازم به ذکر است افزایش قد بعد از بلوغ تا زمان به پایان رسیدن سن رشد امکان‌پذیر است. اگر شما هم به دنبال افزایش قد خود و یا فرزند خود هستید، به سایت ما مراجعه کنید.

    پسر ها تا چند سالگی رشد می‌کنند؟

    پسر ها بین 12 الی 16 سالگی، بیشترین رشد قدی را تجربه می‌کنند. در این مدت، علاوه بر تغییر قد و قامت، تغییرات ظاهری و رفتاری دیگری نیز اتفاق افتاده و ممکن است در این برهه‌ی نسبتا کوتاه، جذابیت ظاهری آن‌ها اندکی کمتر شود. در موارد نادر ممکن است سن رشد تا 21 سالگی و حتی 25 سالگی (بسیار نادر)، ادامه داشته باشد. بنابراین، بصورت خلاصه می‌توان بهترین سن برای افزایش قد برای پسران را سنین بین 12 تا 16 سالگی بیان کرد.

    دختر ها تا چند سالگی رشد می‌کنند؟

    از آنجاییکه رسیدن به سن بلوغ در دختر متفاوت است، بنابراین، ممکن است فرآیند رشد قد و قامت در دختران بین سنین 10 تا 14 سالگی اتفاق افتاد. عموما این سن بلوغ، همزمان با اولین قاعدگی بوده و پس از این تجربه، قد دختران بین 3 تا 5 سانت افزایش خواهد یافت. در این سن، رژیم غذایی مناسب، فعالیت بدنی صحیح و رعایت کردن لایف استایل صحیح، تاثیر مستقیمی بر افزایش قد دختران پس از رسیدن به بلوغ خواهد داشت.

    جنسیت سن رشد
    پسران بین 12 الی 16 سالگی
    دختران بین 10 الی 14 سالگی (عموما)

    آیا افزایش قد بعد از سن رشد برای همه امکان پذیر است؟

    مطالعات در سطح جهانی نشان داده است که رشد انسان بین سنین 18 الی 20 سالگی تقریبا متوقف می‌شود. دلیل این امر، توقف صفحات رشد یا همان growth plateها بوده که در دو سر استخوان‌ها قرار گرفته‌اند. در سنین بلوغ، هورمون‌های در بدن ترشح شده که باعث می‌شود این صفحات رشد سفت شده یا اصطلاحا بسته شوند. با بسته شدن این صفحات، دو سر استخوان‌ها ثابت شده و نتیجتا افزایش قد بعد از سن رشد متوقف می‌شود.  این اتفاق در سن 16 سالگی بانوان و بین 14 الی 19 سالگی آقایان اتفاق می‌افتد.

    فعالیت‌هایی که ما در طول روز انجام می‌دهیم، غضروف‌ها و مایعات بین دیسک‌های ستون فقرات را تحریک کرده و باعث کوتاه شدن نسبی قد (تقریبا یک و نیم سانت) می‌شود. متخصصان از همین تغییرات استفاده کردند تا روشی را برای افزایش قد بعد از سن رشد ارائه دهند. مطالعات نشان داده که علی‌رغم بسته شدن صفحات رشد پس از به بلوغ رسیدن، همچنان می‌توان بلندی افراد را تا حدی افزایش داد.

    بنابراین، افزایش قد بعد از سن رشد برای همه‌ی افراد ممکن است، اما میزان این تغییر بین افراد، مختلف است.

    تاثیر ورزش های سنگین بر قامت چیست؟

    یکی از باورهای غلط بین اکثر مردم دنیا این است که اگر فرزندان در سنین رشد، ورزش‌های سنگین (همانند وزنه برداری) را دنبال کنند، احتمالا رشد قدی آن‌ها متوقف شود. اما مطالعات نشان داده که دنبال کردن ورزش، نه تنها باعث کوتاهی قامت نشده، بلکه در صورت انجام صحیح آن، به رشد بدنی کودکان و نوجوانان کمک خواهد کرد. البته باید به این نکته دقت کرد که صفحات رشد پیش از رسیدن به بلوغ، از جنس غضروف بوده و احتمال صدمه‌دیدگی آن‌ها ،بیشتر از استخوان است. اما به صورت کلی می‌توان گفت که ورزش‌های سنگین (مخصوصا وزنه برداری)، اثری بر افزایش یا کاهش قد کودکان و نوجوانان نخواهند داشت.

    بهترین زمان برای افزایش قد

    همانطور که احتمالا تا الان متوجه شده‌اید، افزایش قد بعد از سن رشد بسیار دشوارتر از قبل از بلوغ است. بنابراین، بهترین زمان برای اصلاح قامت، در سنین نوجوانی است. تغذیه و فعالیت، مهمترین عوامل تعیین بلندای قامت نهایی افراد هستند. به این نکته دقت کنید که تغذیه‌ی مناسب، به معنای دریافت مقادیر صحیح ویتامین و مواد معدنی است. بنابراین، لزوما سیر بودن، به معنای تغذیه‌ی صحیح نیست. در زندگی‌های مدرن، اکثر افراد دچار ضعف مواد مغذی، خصوصا ویتامین D و کلسیوم هستند. صفحات رشد و استخوان‌ها، به این دو ماده‌ی مغذی به شدت وابسته بوده و متخصصان توصیه می‌کنند که با مصرف میوه و سبزیجات به رشد خود کمک کنید.

    در کنار این دو ماده‌ی مغذی، پروتئین نیز برای سلامت استخوان‌ها مفید است. تحقیقات نشان داده که مصرف 20 گرم پروتئین در هر وعده، به استحکام استخوان و ستون فقرات کمک می‌کند.

    افزایش قد پیش از بلوغ

    فارغ از اثربخشی ژنتیک در تعیین قد افراد، پیش از رسیدن به سن بلوغ می‌توان بین 20 تا 40 درصد، قد و قامت خود یا فرزندان را تغییر داد. قطعا این تغییرات از جنس محیطی بوده که بستگی به تغذیه و فعالیت دارند، بنابراین، روش‌های زیر می‌تواند به بلندتر شدن کمک کند. شاید یکی از مهمترین بازه‌های سنی برای قامت افراد، 16 سالگی باشد. به همین علت نیز بخشی را به این قسمت اختصاص دادیم.

    راه های افزایش قد در 16 سالگی

    سن 16 سالگی نقشی حیاتی در تعیین قد نهایی افراد دارد. آخرین سال‌هایی است که پسران و دختران می‌توانند قد خود را چند سانتی‌متری بلندتر کنند. رژیم غذایی مناسب، فعالیت بدنی صحیح، اقدامات اصلاحی و نهایتا تمرینان یوگا بخشی از اقداماتی است که باید انجام داد تا قد را چند سانتی‌متری بلندتر از قبل کرد. البته به خاطر داشته باشید که بهتر است این فعالیت‌ها را از دوران کودکی به فرزندان خود آموزش دهید تا بلند قامتی در 16 سالگی را جلوتر آورده و چند سانتی متری بیشتر بر بلندای قامت فرزندان خود بیفزایید. در ادامه، چندین روش برای بلندتر شدن در سن 16 ساگلی را مطرح خواهیم کرد.

    رژیم غذایی صحیح

    رژیم غذایی باید طبق اصول و شرایط رشد بدنی تنظیم شود. بهترین رژیم غذایی باید توسط متخصص تعیین شده که ترکیبی است از میزان مشخصی ویتامین، پروتئین، کربوهیدارت و… در این میان، نقش کلسیم و ویتامین D از بقیه مهمتر بوده که باید با دقت و وسواس بیشتری تعیین شود. علاوه بر رژیم غذایی، زمان مصرف غذا و همچنین تعداد وعده‌های روزانه، بسیار مهم هستند. به صورت کلی توصیه می‌شود که با سبک کردن هر وعده‌ی غذایی و افزایش دفعات غذا خوردن، رشد بیشتری را در بدن ایجاد نمود. اصلاح تغذیه نه تنها باعث بلند قامت شدن شده، بلکه به سادگی می‌تواند به کاهش وزن و یا لاغری سریع کمک کند.

    فعالیت بدنی مناسب برای افزایش قد

    فعالیت بدنی صرفا محدود به ورزش‌ها نبوده و اگرچه ورزش کردن عاملی برای اصلاح متابولیسم بدن و نتیجتا رشد صحیح بدن است، اما انجام صحیح فعالیت‌های روزمره نیز می‌توانند باعث کاهش به غضروف‌ها و ستون فقرات شده و به افزایش قد کمک کنند. بنابراین، در کنار ورزش کردن، نحوه‌ی صحیح نشستن، رانندگی کردن، بلند کردن اجسام، راه رفتن و … را نیز باید یاد گرفت.

    چیزهایی که باعث توقف افزایش قد می شوند

    بعضی از فعالیت‌ها باعث صدمه رسیدن به بدن می‌شوند. مجموعه‌ی فعالیت‌ها یا همان سبک زندگی (لایف استایل)، تاثیر مستقیمی بر صحت و سلامتی بدن و خصوصا رشد صحیح افراد دارند. هرچقدر لایف استایل بهتری را دنبال کنید (چه پیش و چه پس از سن بلوغ)، احتمالا افزایش قد بیشتر خواهد بود. از جمله عوامل موثر می‌توان به خواب کافی، خواب منظم، عدم مصرف نوشیدنی‌های الکی و دوری از دخانیات اشاره کرد.

    عوامل افزایش قد عوامل جلوگیری از افزایش قد
    فعالیت بدنی صحیح استعمال مواد دخانی (سیگار و قلیان)
    تغذیه مقوی (خصوصا ویتامین دی و کلیسیوم) نوشیدن مشروبات الکلی
    خواب کافی لایف استایل ناسالم

    افزایش قد بعد از بلوغ

    ممکن است فردی پس از رسیدن به سن بلوغ، دوست داشته باشد تا قد خود را مقداری بلندتر کند. با توجه به تحقیقات انجام گرفته، می‌توان:

    1- حرکات اصلاحی: فعالیت‌ها در طول روز می‌توانند به بدن فشار آورده و قد را چند سانتی کوتاه کنند. بنابراین، طرز صحیح انجام فعالیت‌ها را یاد بگیرید.

    2- تغذیه‌ی صحیح: مواد مغذی به استحکام استخوان‌ها و ستون فقرات کمک کرده و باعث بلندتر شدن بدن می‌شوند. علاوه بر آن، اصول صحیح تغذیه برای افزایش قد را نیز باید یاد گرفت.

    اثر هورمون رشد یا HGH بر افزایش قد بعد از سن رشد

    اگرچه کارآمدی هورمون رشد در سنین کودکی و نوجوانی برای افزایش قد اثبات شده است، اما میزان تاثیرگذاری آن در سنین پس از بلوغ، بسیار اندک (بلکه ناچیز است). هورمون رشد می‌تواند با تحریک سطوح رشد (در دو سر استخوان‌ها)، ، باعث ایجاد لایه‌های استخوانی شده و طول کلی استخوان را افزایش دهد. اما این اتفاق تنها زمانی رخ می‌دهد که سطوح رشد بسته نشده باشند (تبدیل به استخوان نشده باشند). بنابراین، در سنین بالا، استفاده از این هورمون تاثیری بر قد افراد نخواهد داشت.

    در بعضی افراد، سطوح رشد تا پس از 18 سالگی نیز باز مانده (نهایتا تا 24 سالگی) و استفاده از این هورمون ممکن است باعث افزایش قد نهایی شود. اما برای اطمینان از اثربخشی آن، ابتدا باید آزمایش سن استخوان یا همان پرتونگاری استخوان انجام گرفته و وضعیت صفحات رشد بررسی شود.

    ویدئو ورزش برای افزایش قد

    افزایش قد تا 20 سانت

    شاید بارها مشاهده کرده باشید که افرادی وعده‌ی افزایش قد تا 20 سانت را داده‌اند. در نظر بگیرید که 20 سانتی‌متر عدد بسیار بزرگی بوده و عملا رسیدن به آن امکان پذیر نیست. ایران تناسب به عنوان مرجعی امین برای افزایش اطلاعات صحیح و قابل اعتماد، به شما می‌گوید که افزایش قد 20 ساتی‌متری حتی با جراحی امکان پذیر نیست! بنابراین، بهتر است گول تبلیغات مختلف را نخورید و به صورت منطقی با قوه تفکر و عقل خود، تبلیغات را مجددا بررسی کنید. در بهترین حالت (بدون جراحی)، افزایش قد بین 3 تا 10 سانتی‌متر خواهد بود. البته در نظر بگیرید که 10 سانتی‌متر (خصوصا برای افرادی که قد بلندی ندارند)، یک عدد طلایی است.

    بررسی دوقلوهای همسان نشان داده است که ژنتیک می‌تواند بین 60 تا 80 درصد در تعیین قد نهایی اثرگذار باشد. بنابراین، مهمترین عامل تعیین قد افراد، ژنتیک است. اما لایف استایل صحیح و در کل عوامل محیطی نیز می‌توانند بین 20 تا 40 درصد اثربخش باشند.

    پس از رد کردن سن رشد و بسته شدن صفحات رشد، تنها حالتی که بتوان قد را افزایش داد، اصلاح لایف استایل و کاهش فشار وارد شده به ستون فقرات است. این کاهش فشار باعث باز شدن فضای بین ستون فقرات شده و نتیجتا قد را چند سانتی متر بلندتر میکند. علاوه بر آن، اصلاح استایل ایستادن و راه رفتن نیز میتواند چند سانتی متری بر بلندای قامت افراد اضافه کند. نتیجتا، بله، افزایش قد تا 10 سانتی متر ممکن است.

    1- ژنتیک (بین 60 تا 80 درصد)

    2- رژیم غذایی صحیح (خصوصا ویتامین، مواد معدنی و پروتئین)

    3- فعالیت بدنی صحیح (ورزش و تحرک)

    4- رعایت اصول تنفس، تغذیه و فعالیت

    عموما دخترها بین سنین 10 الی 14 سالگی رشد کرده و پسران نیز بین سنین 12 الی 16 سالگی رشد میکنند. با این حال، رشد قد افراد تا سن 18 سالگی و تا زمانیکه صفحات رشد بسته شود، ادامه خواهد داشت.

    بله. اما این افزایش محدود به چند سانتی متر خواهد بود. اصلاح نوع و نحوه تغذیه، فعالیت و تنفس می‌تواند باعث افزایش قد بعد از سن رشد شود.

    خیر. ورزش در تمام سنین مناسب بوده و به رشد فرد کمک میکند. با این حال، از آنجایی که تا پیش از رشد کامل، نواحی غضروفی در بدن وجود دارد، این نواحی ممکن است در صورت فعالیت‌هایی که به شکل اصولی انجام نشوند، صدمه ببینند.

    با توجه به مطالعات انجام گرفته، از آنجایی که پس از سن رشد، صفحات رشد بسته می‌شوند، هورمون رشد نمی‌تواند باعث افزایش طول استخوان‌های بلند بدن شود (افزایش قد). برای بررسی جنس صفحات رشد (غضروفی یا استخوانی)، آزمایشات مخصوصی انجام شده و تنها در حالتی که این صفحات هنوز از جنس غضروف باشند، می‌توان با مصرف این هورمون، قد را افزایش داد.

    استعامل مواد دخانی، نوشیدن مشروبات الکلی، کم خوابیدن یا بد خوابیدن و لایف استایل ناسالم.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *