درمان زانوی پرانتزی و پای پرانتزی با حرکات اصلاحی ❤️ بدون نیاز به جراحی

4.4/5 - (8 امتیاز)

اگه میخوای قدت بلندتر بشه ویدئو زیر رو حتما نگاه کن!

181 هزار تومان

درمان زانوی پرانتزی و پای پرانتزی با حرکات اصلاحی ❤️ بدون نیاز به جراحی

پا یا زانوی پرانتزی به حالتی گفته می‌شود پای افراد حالت خمیدگی (به بیرون یا به داخل) داشته باشد. در این حالت، اصولا زانو در امتداد کلی پا نبوده و به یکی از دو سمت انحراف دارد. اگرچه در موارد حاد، درمان زانوی پرانتزی تنها از طریق جراحی ممکن است، اما در باقی موارد می‌توان با دنبال کردن حرکات اصلاحی، رفته رفته پا را از این حالت خارج کرده و به حالت طبیعی برگرداند.

درمان زانوی پرانتزی و پای پرانتزی با حرکات اصلاحی ❤️ بدون نیاز به جراحی
    Add a header to begin generating the table of contents
    ردیف زانوی پرانتزی
    نشانه‌ها انحراف زانو از راستای پا (به سمت داخل یا خارج)
    دلایل کمبود ویتامین دی در کودکی - راشیتیسم - ضربه خوردگی - آرتوروز - پاژه - بلانت
    درمان دنبال کردن حرکات اصلاحی - عمل جراحی (در موارد حاد)
    عوارض آرتوروز زانو و باسن (در صورت عدم پیگیری)
    4.4/5 - (8 امتیاز)

    زانوی پرانتزی چیست؟

    همانطور که در ابتدای مقاله توضیح داده شد، پای پرانتزی حالتی است که زانو از یک طرف (به داخل و یا به خارج) منحرف شود. این حالت ممکن است بخاطر بیماری‌های مخفی از جمله بلانت یا راشیتیسم اتفاق افتاده و منجر به آرتروز زانو و باسن شود. بنابراین، ابتدا باید دلیل این عارضه را دریافت و سپس روند درمان زانوی پرانتزی را دنبال کرد.

    در صورتی که میزان انحراف کم باشد، احتمالا اصلا متوجه وجود چنین حالتی نخواهیم شد و سالیان درازی را بدون هیچگونه درد یا مشکل سر خواهیم کرد. به دلیل شرایطی که نوزادان در رحم مادران دارند (فشار زیاد و خمیدگی)، ممکن است پس از تولد، انحراف اولیه در استخوان‌ها مشاهده شود. عموما این مشکل در زمانی که کودک قدم‌های اولیه را بردارد (سن بین 12 الی 18 ماهگی)، رفع شده و پاها به حالت نرمال بازخواهند گشت. در این موارد، اصلا جای نگرانی‌ای وجود نخواهد داشت.

    نشانه های زانوی پرانتزی چیست؟

    مشخص‌ترین نشانه‌ی زانوی پرانتزی، انحراف این مفصل از راستای کلی پا است. البته با بالا رفتن سن افراد، ممکن است اندکی درد در ناحیه‌ی داخلی زانو نیز احساس شود. اما عموما در سنین کم و کودکی، احتمال بروز درد بسیار کمتر است. نکته‌ی مهم اینجاست که اگرچه در سنین کم، این حالت انحرافی بدون درد بوده، اما بهترین زمان برای درمان انحراف پا نیز در همین سن‌های کم است. کودکان و تا حدی نوجوانان به دلیل انعطاف در نواحی مختلف پا و خصوص قسمت‌هایی از استخوان، می‌توانند با سرعت بیشتری این شرایط را اصلاح کنند.

    زانوی پرانتزی در بزرگسالان

    زانوی پرانتزی یا همان پای پرانتزی عموما در میان نوزادان شایع است. نوزادان به دلیل نرم بودن و همچنین عدم جایگیری صحیح استخوان‌ها، ممکن است به این مشکل مبتلا شوند. در سنین کودکی، بیماری راشیتیسم که به دلیل کمبود ویتامین دی در بدن است نیز عامل اصلی بروز این شرایط در پای کودکان است.

    اما آرتوروز در میان بزرگسالان، هم باعث ایجاد زانوی پرانتزی شده و هم در اثر ایجاد این شرایط، آرتوروز تشدید می‌شود. هنگامیکه غضروف و مفصل زانوها در ناحیه‌ی داخلی پا سابیده شود، پا (زانو) به سمت خارج منحرف شده و باعث ایجاد و یا تشدید پای پرانتزی می‌شود. علاوه بر دلایل فوق، این انحراف می‌تواند به دلایل زیر نیز اتفاق بیفتد:

    • عفونت استخوانی
    • تومور استخوانی
    • زخم
    • بیماری استخوانی پاژه
    • بیماری استخوان شکننده
    • آکندروپلازی
    • بیماری بلانت

    البته نام بردن از بیماری‌ها نباید به هیچ عنوان باعث نگرانی در شما شود. موارد فوق تنها با توجه به پژوهش‌های انجام شده و آکادمیک ذکر شدند و عموما این شرایط، تنها به دلیل عدم رعایت اصول صحیح حرکتی بوده و قابل درمان است.

    بیماری بلانت

    بیماری بلانت حالتی است که ساق پای کودک به شکل غیرنرمالی رشد کرده و باعث ایجاد انحنا در قسمت زانو می‌شود. هنگامیکه کودک سعی می‌کند اولین قدم‌های خود را بردارد، این مشکل حادتر شده و انحنا بیشتر می‌شود. این حالت به صورت چشمی نیز قابل مشاهده بوده و با رسیدن فرد به سن بلوغ، ممکن است باعث سابیدگی و مشکلات زانویی شود. تحقیقات نشان داده که بروز این شرایط در بانوان و کودکان چاق، محتمل‌تر است.

    راشیتیسم

    همانطور که پیشتر مطرح شد، راشیتیسم در اثر کمبود طولانی مدت ویتامین دی در بدن اتفاق افتاده و در نتیجه‌ی، استخوان‌ها ضعیف شده و در قسمت زانو (که فشار بسیار زیادی را متحمل می‌شود)، انحنا یا پرانتز شکل می‌گیرد.

    بیماری پاژه

    پاژه نوعی بیماری متابولیسمی است که تاثیر مخربی بر روی ترمیم استخوان‌های ترک برداشته و یا شکسته دارد. در این حالت، بعد از بروز مشکل در نواحی استخوانی، بازسازی آن‌ها استحکام قبل را نداشته و به همین جهت نیز ممکن است در محل زانو، باعث ایجاد انحنا یا پرانتز شود. این بیماری که عموما در افراد مسن رخ می‌دهد به سادگی قابل شناسایی بوده و می‌توان در همان بدو شروع مشکل، آن را درمان نمود.

    پیشگیری از زانوی پرانتزی

    اگر زانوی پرانتزی به دلیل بیماری‌های فوق نباشد، با انجام صحیح فعالیت‌های روزانه و اصلاح مواد غذایی مصرفی (خصوصا دریافت کلسیوم و ویتامین D) می‌توانید از ایجاد زانوی پرانتزی پیشگیری نمایید. اگر دارای فرزند هستید، حتما سعی کنید تا اصول صحیح فعالیت‌های روزانه و خصوصا بلند کردن اجسام را به آنها یاد داده تا مانع از ایجاد پای پرانتزی در آنها شوید. علاوه بر آن، تامین مواد غذایی در سنین کم نیز باعث جلوگیری از بروز این بیماری خواهد شد.

    ورزشهای مناسب برای زانوی پرانتزی

    بعضی از ورزش‌ها نیز به شرط انجام صحیح، می‌توانند تا حد زیادی مانع از بروز این بیماری شده و یا روند پیشرفت آن را کند نمایند. این ورزش‌ها عموما عضلات چهار سر ران، همسترینگ و سرینی را تقویت کرده تا بتوانند مانع از انحراف بیشتر زانوها شوند. این ورزش‌ها به شرح زیر هستند:

    • اسکات
    • بشین و پاشو با کمک صندلی (ایستادن و نشستن روی صندلی با دستان کشیده)
    • لانژ (تقویت ران و لگن)
    • بالا کشیدن پا (روی صندلی بشینید و با کمک دستان، پا را صاف کرده و از زمین بلند کنید)
    • بالا کشیدن پا بر روی پهلو (به پهلو روی زمین قرار بگیرید و دست و پای مقابل را از زمین فاصله دهید)
    • کشش های قوسی با استفاده از توپ
    • حرکت استپ آپ (بالا رفتن و پایین آمدن از یک بلندی کوتاه مثلا پله)
    • بلند شدن روی پنجه ها
    • حرکت پل
    • تمارین یوگا

    درمان زانوی پرانتزی بدون جراحی

    طبیعتا درمان زانوی پرانتزی بدون شناخت دلیل آن ممکن نیست. اگر در کودکی به دلیل راشیتیسم این اتفاق افتاده باشد، به سادگی و با مصرف ویتامین دی و یا کلسیوم، می‌توان آن را درمان کرد (به شرطی که در مراحل اولیه باشد). در بیشتر مواقع، مصرف این مکمل‌ها می‌تواند علاج این شرایط باشد.

    در شرایطی که انحراف پا حاد نباشد، با حرکات اصلاحی و کنترل وزن می‌توان قدرت و استحکام را به ماهیچه‌های این ناحیه بازگرداند و این انحراف را کاملا بهبود بخشید. این روش، بهترین جایگزین جراحی بوده و نتایج آن همواره مطلوب بوده است. علاوه بر این کاربرد، حرکات اصلاحی می‌توانند باعث افزایش قد بعد از سن رشد نیز شود.

    حرکات اصلاحی برای درمان زانوی پرانتزی را می‌توان در منزل، اداره و هر مکانی انجام داد. با تمرین و تکرار این حرکات و همچنین کمک گرفتن از وسایلی همچون کفش‌های مخصوص، براکت‌ها (بریس‌ها)، قالب‌ها و …، سرعت اصلاح حالت پا را افزایش داد. برای درمان زانوی پرانتزی بدون جراحی اینجا را کلیک کنید. با وجود تمامی مباحث مطرح شده، بهتر است در خصوص درمان زانوی پرانتزی با جراحی نیز کمی اطلاعات داشته باشید، به همین منظور در ادامه، به جراحی زانوی پرانتزی خواهیم پرداخت:

    جراحی زانوی پرانتزی

    در جراحی زانوی پرانتزی، قسمتی از استخوان زانو برداشته شده تا انحنا و قوس ایجاد شده در ناحیه‌ی زانوی پا، اصلاح شود. عموما استئوتومی یا همان جراحی زانو در یک پا انجام شده ولی در مواردی که انحراف زیاد باشد، استئوتومی دو طرفه انجام می‌شود. پس از انجام جراحی، فرد فقط به مدت 24 ساعت در بیمارستان بستری بوده و دلیل اصلی آن، از بین رفتن آثار داروی بیهوشی و دریافت مرتب آنتی بیوتیک‌ها است. در جراحی زانوی پرانتزی نیازی به گچ گرفتن زانو نبوده و فرد می‌تواند با کمک گرفتن از عصا، تنها ساعتی پس از جراحی، به راه رفتن باز گردد. اما توصیه می‌شود که فشار زیادی بر روی پا اعمال نشود. همچنین، استفاده از زانوبند مخصوص نیز به مدت یک الی سه هفته، توصیه شده است.

    درمان پای پرانتزی چقدر طول میکشد

    طول درمان زانوی پرانتزی

    در درمان زانوی پرانتزی بدون جراحی، هرچقدر مدت زمان انجام فعالیت‌های اصلاحی بیشتر باشد، حالت گرفتن پاها ماندگارتر خواهد بود. از طرفی اگر فرد نیاز به جراحی داشته باشد، این عمل طی یک روز انجام شده و پس از مدت دو الی سه هفته نیز به شرایط مطلوب باز خواهد گشت. اما در افرادی که جراحی می‌کنند، رعایت اصول فعالیت‌های روزانه نیز اجتناب ناپذیر است.

    در کودکی:

    • کمبود ویتامین دی
    • عدم قنداق صحیح کودک
    • راشیتیسم

    در بزرگسالی:

    • راشیتیسم
    • پاژه
    • آرتوروز
    • بیماری بلانت

    زانوی پرانتزی به دلایل متعددی از جمله کمبود ویتامین دی، راشیتیسم (نرمی استخوان)، آرتوروز (ساییدگی مفاصل) و ... اتفاق می افتد. بنابراین، پیش از بروز اولین علائم این بیماری، عملا پیشگیری از آن ممکن نیست. هر زمان که اولین علائم انحراف در زانو مشخص شود، باید با انجام حرکات اصلاحی و همچنین مصرف ویتامین دی و یا مکمل‌های حاوی کلسیوم (تحت نظارت پزشک)، مانع از حاد شدن آن شده و رفته رفته آن را درمان نمود.

    بسته به شرایط زانو و مرحله ی زانوی پرانتزی (مراحل اولیه یا حاد)، میتوان با دنبال کردن حرکات اصلاحی و همچنین اصلاح تغذیه، مانع از پیشرفت این بیماری گردید. در صورتیکه بیماری به مراحل حاد خود رسیده باشد، احتمالا نیاز به جراحی وجود خواهد داشت.

    دنبال کردن حرکات اصلاحی در منزل، محل کار، هنگام پیاده روی و ... میتواند نقش مهمی در جلوگیری از حاد شدن زانوی پرانتزی داشته باشد. این حرکات، با تقویت عضلات بدن، مانع از رشد و پیشرفت بیماری شده و به درمان آن کمک میکنند. حرکات اصلاحی برای درمان زانوی پرانتزی متشکل از چندین حالت بوده که باید به صورت روزانه دنبال شوند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *