درمان گودی کمر در خانه ❤️ شناخت انواع گودی کمر ❤️

3.7/5 - (3 امتیاز)

اگه میخوای قدت بلندتر بشه ویدئو زیر رو حتما نگاه کن!

163 هزار تومان

درمان گودی کمر در خانه ❤️ شناخت انواع گودی کمر ❤️

ستون فقرات که از پشت گردن شروع شده و تا بالای باسن ادامه دارد، دو انحنا در بالا و پایین خود داشته و شبیه به حرف S انگلیسی می‌شود. این انحنا کاملا طبیعی بوده و نیازی به درمان گودی کمر وجود ندارد، مگر اینکه این ساختار S مانند، دستخوش تغییراتی شود. از لحاظ ساختاری، انحنای ستون فقرات باعث به وجود آمدن قابلیت‌های زیر در بدن انسان می‌شود:

  • جذب ضربات (حالت انعطافی)
  • تحمل وزن سر
  • نگهداشتن سر در امتداد استخوان‌های لگن
  • حفظ تعادل و شکل بدن
  • قابلیت انعطاف پذیری (خم و راست شدن)

اما در صورتیکه ستون فقرات، انحنایی بیشتر از معمول داشته باشد، گودی کمر تشدید شده که می‌تواند باعث پیامدهای نسبتا ناخوش آمد شود. در این مقاله، به صورت اختصاصی به این بیماری و درمان گودی کمر خواهیم پرداخت.

درمان گودی کمر در خانه ❤️ شناخت انواع گودی کمر ❤️
    Add a header to begin generating the table of contents
    نام بیماری گودی کمر
    علت بیماری عموما به دلیل لایف استایل غلط و گاها به دلیل وارد شدن ضربه
    نشانه گودی کمر تغییر شکل ستون فقرات (چه در راستای طولی و چه در راستای عرض بدن)
    انواع گودی کمر پایین یا بالای ستون فقرات
    آیا گودی کمر باعث بیماری های جانبی میشود؟ خیر. اما با کاهش دامنه‌ی حرکت فرد، ممکن است فعالیت های روزمره را سخت نماید.
    آیا میتوان به صورت خانگی آن را درمان کرد؟ بله. در صورتیکه بیماری حاد نباشد، دنبال کردن حرکات اصلاحی به خوبی باعث درمان گودی کمر خواهد شد.

    تعریف گودی کمر

    اگر انحنای ستون فقرات، چه در قسمت بالایی (kyphotic) و چه در قسمت پایینی (lordotic)، بیشتر از حد معمول شود، نخاع تحت فشار مضاعف قرار گرفته و نتیجتا، احساس درد در فرد به وجود می‌آید. به مرور زمان و با افزایش این انحنا (در صورتیکه درمان گودی کمر انجام نشود)، فرد ممکن است به دلیل تشدید درد، به سختی راه برود. این بیماری عموما حاد نبوده و به سادگی و با دنبال کردن حرکات اصلاحی، ورزش و تغییر لایف استایل، قابل درمان است.

    اگر هنگام خم شدن رو به جلو، ستون فقرات شما کمی به سمت بیرون حرکت کند (دست خود را در ناحیه‌ی پایین کمر قرار داده و حرکت ستون فقرات را بررسی کنید)، اصلا جای نگرانی وجود نداشته و به سادگی و با ورزش و حرکات اصلاحی، درمان گودی کمر اتفاق خواهد افتاد. در صورتیکه هنگام خم شدن رو به جلو، ستون فقرات شما ثابت بماند (تغییری در انحنای آن ایجاد نشود)، بهتر است ابتدا به دکتر متخصص مراجعه کنید و سپس تمارین و ورزش‌های روزانه را دنبال کنید.

    دلیل بیماری گودی کمر چیست؟

    این بیماری مربوط به سن خاصی نبوده و ممکن است در هر سنی، اتفاق بیفتد. اگرچه آنچه باعث ایجاد و تشدید گودی کمر می‌شود، سبک غلط فعالیت‌های روزانه است، اما بعضی از عوامل و بیماری‌ها، می‌توانند محرک و تشدید کننده‌ی گودی کمر بوده و روند شکل‌گیری آن را تسریع نمایند. چند مورد از این موارد و بیماری‌ها، به شرح زیر هستند:

    • اسپوندیلولیسیس (Spondylolisthesis): این اسم طولانی و نسبتا سخت، به شرایطی گفته می‌شود که یکی از مهره‌ها به سمت جلو لغزیده و به استخوان زیری، مماس شود (برخورد کند). اسپوندیلولیسیس عموما با دنبال کردن حرکات اصلاحی درمان شده و به ندرت نیازمند جراحی است.
    • آکندروپلازی (Achondroplasia): بیماری‌ای که مانع از تبدیل غضروف به استخوان شده و باعث کوتاه ماندن قامت فرد (کوتوله) می‌شود.
    • پوکی استخوان: با کاهش تراکم استخوان، احتمال ضعیف شدن ستون فقرات و تشدید انحنای S شکل در آن، تشدید می‌شود.
    • استئوسارکوما (Osteosarcoma): نوعی از سرطان استخوان بوده که عموما در اطراف استخوان زانو و یا نزدیک به کتف اتفاق می‌افتد.
    • چاقی: یکی دیگر از عوامل بیماری گودی کمر، چاق بودن و یا در حقیقت فربه بودن است.

    البته همانطور که قطعا می‌دانید، گودی کمر عموما بخاطر رعایت نکردن لایف استایل (مدل نشستن، مدل بلند کردن اجسام، مدل مطالعه و …) اتفاق افتاده و شرایط (بیماری‌های) فوق، عموما هیچ ربطی به این بیماری ندارد. بنابراین، برای درمان گودی کمر فقط و فقط کافی است که تمرکز خود را بر اصلاح لایف استایل خود بگذارید.

    انواع گودی کمر

    در ناحیه‌ی پایین ستون فقرات

    افزایش انحنا در قسمت تحتانی ستون فقرات، نوع رایجتری از گودی کمر بوده که به سادگی قابل تشخیص است. کافی است بر روی زمین صاف دراز بکشید (به پشت)، و دست خود را از ناحیه‌ی پایینی رد کنید. در حالت عادی، باید دست به آسانی از این قسمت عبور کرده و فضای اندکی بین دست و کمر وجود داشته باشد. اگر بین دست و کمر، فاصله‌ی زیادی وجود داشته باشد، احتمالا فرد دچار گودی کمر در قسمت تحتانی شده است. این افراد، هنگامیکه کاملا صاف می‌ایستند، قوسی به شکل C در پشت آن‌ها مشاهده می‌شود. در این حالت، شکم و باسن فرد از دو طرف بدن، به مقدار قابل توجهی بیرون از خط میانی بدن قرار می‌گیرد.

    درمان گودی کمر

    در ناحیه‌ی فوقانی و نزدیک گردن

    همانطور که در ابتدای مقاله مطرح شد، ستون فقرات تقریبا شبیه به حرف S بوده که در وسط آن، نسبتا صاف است. اگر انحنای قسمت فوقانی ستون فقرات (نزدیک به گردن) از حالت استاندارد خارج شود، فرد مبتلا به گودی کمر فوقانی یا همان Cervical lordosis شده است. در این حالت ممکن است یکی یا چند مورد از موارد زیر، رخ دهد:

    • انحنا بیش از اندازه است
    • جهت و سمت انحنا برعکس است (انحنا به سمت بیرون – پشت)
    • انحنا به سمت راست متمایل شده است
    • انحنا به سمت چپ متمایل شده است
    برای تشخیص این مدل گودی کمر (در قسمت فوقانی)، کافی است بر روی زمین یا یک سطح صاف دراز کشید (به پشت) و دست را از زیر گردن عبور داد. اگر دست به سادگی از زیر گردن عبور کند، فرد احتمالا به این بیماری مبتلا شده است.

    علائم بیماری گودی کمر

    شایع‌ترین علامت بیماری گودی کمر، دردهای عضلانی است. اگر انحنای ستون فقرات بیشتر از حد معمول باشد، عضلات در حالت کشیده شده قرار گرفته، درد و همچنین اسپاسم‌های عضلانی اتفاق می‌افتد. گودی کمر فوقانی ممکن است در قسمت بالایی بدن (گردن، کتف، بالای کمر) گسترش یافته و فرد در تمامی این نواحی، احساس درد نماید. در صورت حاد شدن این بیماری، علائم زیر نیز در فرد ظاهر شده که بهتر است هرچه سریعتر به متخصص مراجعه نماید:

    • بی حسی
    • احساس مورمور شدن (گزگز کردن)
    • دردهایی که همراه با شک برقی هستند (حالت تیر کشیدن)
    • کاهش کنترل ادرار
    • ضعف و خستگی
    • کاهش قدرت کنترل عضلات

    در حالت‌های فوق، ممکن است افزایش انحنا به حدی بوده که اعصاب بدن را تحت فشار قرار داده باشد. به همین منظور، مراجعه به پزشک در چنین مواردی، ضروری است.

    گودی کمر کودک

    گودی کمر در کودکان ممکن است بدون علائم اولیه و تنها بخاطر ضعف عضلات ناحیه‌ی کمر اتفاق بیفتد. این مدل از گودی کمر را گودی کمر نوجوانی گفته که با افزایش سن و خود به خود، اصلاح می‌شود. اگر کمر فرد ضربه دیده باشد (افتادن، تصادف و …)، ممکن است به دلیل جابجایی استخوان لگن، علائم گودی کمر در وی ظاهر شود. در این صورت، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه شود تا ضمن عکسبرداری، دلیل اصلی تغییر انحنانی ستون فقرات مشخص شود.

    در موارد بسیار نادر، به دلیل مشکلات سیستم عصبی و نتیجتا، ضعف عملکردی عضلات بدن، ممکن است فرد مبتلا به گودی کمر شود. مجددا تاکید می‌شود که این موارد بسیار نادر هستند، اما با این حال، در اینجا به چند مورد آن اشاره می‌کنیم:

    • فلج مغزی
    • چسبندگی نخاع به استخوان کمر (بیماری ژنتیکی به نام Myelomeningocele)
    • اختلال عضلانی (بیماری و اختلال ارثی ضعف در عضلات)
    • حرکات غیر اختیاری (بیماری ارثی آتروفی عضلات ستون فقرات)
    • ضعف حرکت مفاصل (بیماری هنگام زایمان به نام Anthrogryposis)

    گودی کمر بارداری

    با بزرگ شدن جنین و افزایش وزن آن، انحنای ستون فقرات زنان باردار بیشتر می‌شود. این اتفاق برای تنظیم مرکز ثقل بدن بوده و بعد از زایمان، این انحنا به حالت قبلی خود باز می‌گردد. در این مدت، باسن و شکم بانوان باردار مقداری به سمت بیرون حرکت کرده که نباید با بیماری گودی کمر اشتباه گرفته شود. اگر فرد در این دوران احساس درد در ناحیه‌ی کمر داشته باشد، عموما به دلیل تغییرات فشار خون در بدن بوده و به محض فارغ شدن، این علائم نیز بر طرف خواهد شد. با این حال، برای جلوگیری از درد، دنبال کردن حرکات اصلاحی (یا همان ورزش‌های مخوص) در دوران بارداری، توصیه می‌شود.

    تشخیص گودی کمر

    علاوه بر روش قبلی که پیشتر توضیح داده شد (عبور دادن دست از زیر ستون فقرات)، متخصص با بررسی شکل و فرم بدن به هنگام خم شدن، می‌تواند وجود یا عدم وجود گودی کمر را تشخیص دهد. هنگامیکه شما به جلو و یا طرفین خم شوید، دکتر به صورت چشمی، موارد زیر را بررسی می‌کند:

    • آیا ستون فقرات انعطاف پذیر است یا خیر
    • بازه یا دامنه‌ی حرکتی فرد
    • تراز ستون فقرات
    • وجود یا عدم وجود انحنای غیر متعارف

    پزشک متخصص می‌تواند با بررسی چشمی، این بیماری را تشخیص دهد. در صورتیکه نیاز باشد، متخصص تصویربرداری با اشعه ایکس را تجویز کرده تا پس از آن، به شکل دقیق‌تر، استخوان‌ها بررسی شوند.

    عوارض گودی کمر

    انحنای بیش از اندازه ستون فقرات باعث کشیدگی عضلات شده و رفته رفته باعث ایجاد کمردرد می‌شود. علاوه بر آن، به دلیل کاهش دامنه‌ی حرکات، عضلات دیگر نیز ضعیف شده و این درد در نواحی اطراف نیز گسترش خواهد یافت. اما باید دقت داشت که گسترش درد در نواحی مختلف بدن، در اثر حاد شدن این بیماری اتفاق می‌افتد. در صورتی که درمان گودی کمر انجام نشود، فرد ممکن است با درد شدید هنگام فعالیت مواجه شده و حتی قادر به انجام بعضی از فعالیت‌های روزمره خود نباشد.

    درمان سریع گودی کمر

    درمان گودی کمر با حرکات اصلاحی

    اگر تا بدین جای مقاله را با دقت مطالعه کرده باشید، حتما دریافته‌اید که گودی کمر عموما مشکل حادی نبوده و به سادگی می‌توان آن را درمان نمود. نحوه‌ی درمان این بیماری نیز (همانطور که مشخص است)، با ورزش کردن و یا بطور خاص، دنبال کردن حرکات اصلاحی است. این حرکات، برای تمامی فعالیت‌های روزانه تدوین شده و باید تبدیل به بخشی از لایف استایل (یا سبک زندگی) فرد شود. در این حرکات اصلاحی برای درمان گودی کمر، فرد باید به نحوه‌ی انجام اصولی تمامی اقدامات روزمره از جمله: نشستن، راه رفتن، غذا خوردن، رانندگی کردن، دراز کشیدن و … آشنا شده و آن‌ها را دنبال کند. در خصوص حرکات اصلاحی برای درمان گودی کمر می‌توانید، این مقاله را مطالعه کنید.

    به صورت خلاصه، این حرکات اصلاحی شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و همچنین ورزش‌هایی است که می‌توان به سادگی در منزل انجام داد.

    درمان گودی کمر با طب سنتی

    طب سنتی توصیه می‌کند که برای رفع کمردرد (ناشی از گودی کمر و یا دیسک کمر)، بهتر است آن را ماساژ داد. البته باید دقت داشت که در طب سنتی، درمان خاصی برای این بیماری مطرح نشده، بلکه روش‌هایی برای کاهش درد و تسکین آن معرفی شده است. اما ورزش، همواره بخشی از طب سنتی برای درمان انواع بیماری‌ها بوده است. علاوه بر آن، طب سنتی توصیه می‌کند که برای ماساژ دادن، از ترکیب روغن سقز با بادام تلخ استفاده شود. این دو گیاه دارویی، نقش مهمی در کاهش درد و تسکین رگ‌های سیاتیک دارند.

    خوابیدن بر روی سطح نسبتا سفت (عدم استفاده از تشک) و زالو انداختن در کمر، جزو دیگر سفارشات طب سنتی برای تسکین درد است.

    درمان گودی کمر با ورزش

    اگرچه ورزش کردن به صورت کلی باعث تقویت عضلات بدن شده و سلامتی را به همراه دارد، اما باید دقت داشت که بدلیل تحت فشار بودن ستون فقرات در افراد مبتلا به گودی کمر، فقط باید حرکات خاصی را در ورزش کردن، دنبال نمود. در غیر این صورت، ممکن است که ورزش کردن باعث ایجاد فشار مضاعف بر ستون فقرات شده و هیچ کمکی به درمان گودی کمر نکند. از جمله ورزش‌های مفید برای درمان این بیماری، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • حرکت لگن نشسته روی توپ
    • کرانچ AB به همراه فعالیت عضله عرضی شکم
    • حرکت حشره مرده
    • کشش مفصل ران

    تمامی این حرکات که جزو ورزش‌های مفید برای درمان گودی کمر بوده و قابل انجام در منزل نیز هستند، در مقاله اصلاح ناهنجاری‌های قامتی معرفی شده و علاوه بر آن، دستور فعالیت‌های روزانه نیز به همراه انیمیشن معرفی شده‌اند تا فرد بتواند در هر روز، از فعالیت‌های روزانه خود آگاه باشد.

    ستون فقرات از گردن شروع شده و تا بالای استخوان لگن ادامه دارد. این استخوان در حالت عادی دو انجنا داشته که شبیه به حرف S انگلیسی می‌شود. در صورتیکه این انحنا از حالت استاندارد خارج شود (چه در راستای عمودی و چه  در راستای عرضی بدن)، گودی کمر اتفاق افتاده است.

    عموما گودی کمر به دلیل لایف استایل نامناسب (رعایت نکردن اصول فعالیت‌های روزمره) ایجاد شده و به ندرت امراض دیگر باعث ایجاد آن می‌شوند.

    این بیماری عموما با کمردرد همراه بوده و در صورت حاد شدن، ممکن است باعث کم شدن دامنه‌ی حرکت بدن همراه شود. علاوه بر آن، به دلیل کشیدگی مستمر عضلات، احساس درد و اسپاسم عضلانی نیز اتفاق می‌افتد.

    گودی کمر در کودکان عموما به دلیل ضعف عضلات اتفاق افتاده و با گذشت زمان برطرف خواهد شد. در صورت حاد شدن موضوع، حتما با پزشک متخصص مشورت نمایید.

    پیشنهادات طب سنتی برای تسکین (و نه درمان) گودی کمر، شامل موارد زیر است:

    • ماساژ کمر (با استفاده از ترکیب روغن بنفشه با روغن سقز)
    • خوابیدن بر روی سطح نسبتا سفت (عدم استفاده از تشک)
    • زالو انداختن

    اگرچه ورزش باعث تقویت عضلات بدن شده و در کل باعث ایجاد سلامتی و نشاط است، اما به دلیل تغییر شکل ستون فقرات در گودی کمر، ممکن است این حرکات باعث ایجاد فشار مضاعف برروی کمر شده و بیماری را تشدید کنند. در این بیماری، عموما توصیه می‌شود که صرفا حرکات اصلاحی دنبال شود.

    به دلیل رشد جنین و افزایش وزن آن، ستون فقرات خود را با شرایط جدید وفق داده و مرکز ثقل بدن را اصلاح می‌کند. در چنین شرایطی، باسن و شکم بانوی باردار، مقداری به سمت بیرون حرکت کرده که پس از زایمان، این مشکل برطرف خواهد شد.

    یکی از دلایل کمردرد هنگام بارداری، تغییرات فشار خون در بدن بوده که باعث ایجاد درد می‌شود. اگرچه شکل منحنی ستون فقرات در بانوان باردار تغییر می‌کند، اما این موضوع ربطی به بیماری گودی کمر نداشته و پس از فارغ شدن، شکل ستون فقرات به حالت قبلی باز میگردد.

    بهترین روش درمان گودی کمر دنبال کردن حرکات اصلاحی است. این حرکات، شامل مجموعه ای فعالیت های روزمره (نشستن، راه رفتن، ورزش کردن، رانندگی کردن و ...) بوده و بخشی از آن نیز به ورزش های اصولی در منزل اختصاص داده شده است. در کل، درمان گودی کمر با تکیه بر تغییر لایف استایل (سبک زندگی) ممکن می‌شود.

    بر روی زمین مسطح دراز بکشید (به پشت)، سپس دست خود را از زیر کمر (بالاتر از باسن)، عبور دهید. اگر فاصله ی بین دست شما تا کمر زیاد باشد، احتمالا مبتلا به گودی کمر تحتانی هستید.

    در همین حالت، دست خود را از زیر گردن عبور دهید، اگر دست از زیر گردن عبور کرد، احتمالا به گودی کمر فوقانی مبتلا هستید.

    برای اطمینان از این بیماری، تصویربرداری با اشعه ایکس لازم است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *